Pentru ca masina a devenit un acesoriu aproape obligatoriu in “tinuta” unei femei, se impune sa vorbim putin despre siguranta rutiera in trafic. Astazi: centura de siguranta.
Stim care este rolul ei si cum ne poate salva vietile? Cate dintre noi o purtam pentru ca constientizam riscurile la care ne expunem in trafic si cate doar pentru a nu fi trase pe dreapta de catre agentul de circulatie si a incasa amenda aferenta sau doar pentru a opri bip-urile de atentionare ale masinii? Intreb asta pentru ca deseori intalnesc soferite care poarta regulamentar centura in timp ce copii stau intre scaune, pe bancheta din spate.
Desigur, poate va ganditi ca nu aveti nevoie de centura de siguranta pentru ca sunteti un sofer bun, care respecta regulile de circulatie, ca nu depasiti viteza regulamentara, nu conduceti sub influienta alcoolului si aveti niste reflexe foarte bune. Nimeni nu contesta acestea, aveti incredere in dumneavoastra si probabil ca nu va veti face niciodata vinovata de producerea vreunui accident de circulatie, dar aveti aceeasi incredere si in ceilalti participant la trafic? Niciodata nu stiti cine se afla la volanul celorlalte masini, poate un individ a carui alcoolemie depaseste limita permisa, sau poate un drogat doritor sa zboare la cer, un vitezoman care vrea sa impresioneze, un adolescent care cauta sa-si descopere limitele, un sinucigas inconstient care a hotarat sa renunte la viata, sau, de ce nu, un individ care a facut infarct cu piciorul intepenit pe accelaratie.
Constientizati ca puteti fi lovita frontal de o masina care circula pe contrasens cu o viteza de 120 km/h in timp ce dumneavoastra aveti numai 50km/h? Sau poate ca sunteti lovita din spate in timp ce stationati la stop, sau lovita din stanga de cineva care a uitat sa acorde prioritatea de dreapta…da, nu este vina dumneavoastra si totusi puteti muri lejer cu dreptatea in mana daca nu purtati centura de siguranta.
Neutilizarea centurilor de siguranta este a doua cauza de deces in accidentele rutiere, dupa viteza excesiva si inaintea consumului de ebrietate. In cazul unui accident produs chiar la o viteza mica (50 km/h) persoanele care nu poarta centura pot fi aruncate afara, prin geamuri, cu o forta de 30 de ori mai mare decat greutatea proprie. La asta se adauga traumatismele care pot fi suferite in interiorul masinii: strivirea toracelui si ruperea coastelor, ruperea splinei, lovirea cu capul de plafoniera sau de stalpii laterali, lovirea corp la corp intre ocupantii masinii, torsionarea si fracturarea diferitelor segmente osoase, etc….
Centura, impreuna cu tetierele si airbagurile, sunt menite ca, in cazul unei coliziuni frontale, laterale, din spate sau a unei rasturnari, sa asigure o pozitie fixa intre scaune, a conducatorului auto si a ocupantilor, astfel ca leziunile produse, in special la nivelul capului si coloane vertebrale, sa fie evitate. Nu va bazati pe faptul ca aveti o masina ultra performanta cu airbaguri superioare, acestea nu vor declansa daca centura de siguranta nu este cuplata.
Purtarea centurii de siguranta nu este esentiala numai pentru ocupantii partii din fata a masinii. Cercetatorii au dovedit ca, de fapt, cei mai expusi leziunilor grave sunt cei de pe bancheta din spate, ei neputand fi protejati de airbaguri. Pe de alta parte, in cazul unei coliziuni, cei din spate pot plonja peste cei din fata cauzandu-le rani mortale, sau se pot lovi si stivi intre ei. De aceea, atunci cand impartiti masina cu alte persoane, este indicat sa insistati sa foloseasca centura de siguranta. Nu-i lasati sa va puna viata in pericol!
Tot referitor la bancheta din spate a unei masini, o problema deosebita o reprezinta copii. Mamele stiu,in general, cat este de greu sa conduci cu copiii in masina. Sunt extreme de galagiosi, uneori plang si revendica diverse obiecte, mancare, apa sau nevoi fiziologice,este greu sa te concentrezi intr-un asemenea haos. O grea incercare pentru mame este sa-i determine sa poarte centura de siguranta (pentru copii peste 135 cm) sau sa stea in scaunelul special. Din pacate, unele cedeaza tipetelor copilului si renunta, pornind masina fara ca acesta sa fie asigurat cu centura. Alti parinti nu folosesc centura pentru ca aceasta ar incomoda copilul sau prefera sa-i tina in brate avand impresia ca un copil este in deplina siguranta in bratele unui adult.
Toti acestia trebuie sa stie ca, in cazul unui accident, dintre toti ocupantii unei masini, copii sunt cei mai expusi, fiind victime sigure si avand sanse minime de supravietuire. La impact, un copil de numai 20 kg. se tranforma intr-un proiectil de 600kg. care va “zbura” prin parbriz, dupa ce-l va sparge cu capul, fara ca bratele parintelui sa-l poata tine, oricat ar fi de puternice si oricat de bun ar fi reflexele acestuia. Daca a avea centura ar ramane in masina, evitand sa fie aruncat pe caldaram si lovit de masinile care circula din sens opus. Centura de siguranta nu trebuie sa fie purtata pentru ca copilul sa nu cada de pe canapea in timp ce doarme, sau pentru nu ajunge la portiere sau a nu alerga prin masina, ci este vitala pentru siguranta copilului, ii poate salva viata chiar si intr-un accident minor sau in urma unei franari bruste.
Centura de siguranta nu este o gaselnita de marketing a companiilor producatoare de masini in scopul de a-si creste vanzarile,toate masinile de la cele mai mari marci si pana la Daciile 1300 ruginite, o detin. Legislatia europeana reglementeaza folosirea centurii de siguranta atat pentru soferi cat si pentru pasageri. Studii amanuntite au dovedit ca centura de siguranta salveaza vieti.
Statisticile arata ca, intr-un accident grav, majoritatea victimelor care nu au avut centura de siguranta, nu au supravietuit, iar celelalte nu au scapat fara traumatisme care sa le marcheze existenta. Nu uita: centura de siguranta este ca o polita de asigurare a vietii, este alegerea ta daca o semnezi sau nu. Si tine seama ca copilul tau poate ar semna-o daca ar fi in cunostiinta de cauza. Poarta tu insuti centura, cineva te asteapta acasa, n-ai vrea sa-l dezamagesti
Pentru cine suportă, două filmulețe sugestive: film 1 film 2